Royal FloraHolland

Waarom

Royal FloraHolland is een coöperatie van bloemen- en plantentelers. Sinds haar oprichting in 1911 is de coöperatie uitgegroeid tot een wereldwijde marktplaats. Er zijn circa 4.500 leden, waarvan er zo'n 750 in het buitenland zijn gevestigd. De jaarlijkse omzet bedraagt 4,5 miljard euro. Direct en indirect creëert Royal FloraHolland 250.000 fulltime banen in de sector. De Greenport als geheel is verantwoordelijk voor 20% van het Nederlandse handelsoverschot en facilitator van de snelste logistieke keten ter wereld.

Door de globalisering en digitalisering moest Royal FloraHolland zichzelf opnieuw uitvinden. Van een veilinghuis is het uitgegroeid tot een wereldwijde marktplaats waar innovatie, marktkennis, promotie en inspiratie samenkomen. Op deze wijze kan Royal FloraHolland meer waarde toevoegen aan de volledige keten en meer marktvolume creëren.

Royal FloraHolland vroeg Total Identity een toekomstbestendige identiteit te ontwikkelen om haar positie in het concurrentieveld te verbeteren. In een serie workshops formuleerden medewerkers en leden een nieuwe missie, visie en strategie, die Royal FloraHolland een stap dichter brachten bij haar doelstellingen voor 2020: "Flowering the world, planting seeds of opportunity for our members."

We ontwierpen een kleurrijke wereld vol boeiende contrasten.” Dimitri van Loenen, Senior designer.

Hoe

Aan de hand van de strategie voor 2020 van Royal FloraHolland en een serie creatieve workshops met medewerkers en het management werd de identiteit bepaald. Op basis van de nieuwe missie, Flowering the world together, planting seeds of opportunities for our members, hielpen we de coöperatie om zichzelf opnieuw uit te vinden als een slimme, innovatieve en ambitieuze organisatie. In lijn met deze nieuwe positionering ontwikkelden we een nieuwe identiteit, in de vorm van een integraal programma voor alle touchpoints en mediaformaten van het merk, zowel intern als extern.


Wat

De basis van de nieuwe identiteit wordt gevormd door het concept 'boeiende combinaties': de rationele logistieke machine en marktplaats enerzijds en de passie voor bloemen en planten en de prachtige kleuren van de natuur anderzijds. Met meer dan 100.000 transacties per dag die betrekking hebben op zo'n 400.000 verschillende soorten bloemen en planten is het de perfecte basis voor een kleurrijke en tegelijkertijd structurele identiteit. We wilden een evolutionaire benadering, dus behielden we de essentie en creëerden daar een volledig nieuwe, dynamische ‘levende’ identiteit omheen. Deze identiteit was meer dan alleen visueel: de volledige coöperatie werd nieuw leven ingeblazen.

Laten we de wereld een beetje mooier en gezonder maken: Flowering the world!

“De ambities, kansen en uitdagingen waar de sector voor staat, zijn enorm. De wereld staat geen moment stil, we moeten dus voortdurend innoveren. Royal FloraHolland is een verbindende factor in de bloementeelt. Wij ondersteunen de groei van onze klanten en leden. Wij verbinden, communiceren, faciliteren, innoveren en stimuleren onze leden en klanten, om ze nog succesvoller te maken. Om de ambities van Royal FloraHolland voor 2020 te verwezenlijken, moeten we niet alleen kijken naar wat we doen, maar ook naar hoe we ons gedragen.” Lucas Vos, CEO van Royal FloraHolland.

“Ik vind het fantastisch dat we erin geslaagd zijn om op zo’n korte termijn samen [met Total Identity] een nieuwe identiteit en branding te formuleren en introduceren voor een organisatie met een geschiedenis die zo ver teruggaat. Als je nagaat met hoeveel belanghebbenden we rekening moeten houden... Samen zullen we een florerende organisatie neerzetten, daar ben ik zeker van. Total Identity begreep direct de dynamiek en complexiteit van onze processen. De onderneming heeft een scherpe strategische focus en was respectvol en tegelijkertijd confronterend bij het ontwikkelen van de nieuwe identiteit die onze coöperatie toekomstklaar maakt.” Katja Bouwmeester, Media Communication Manager van RFH.

Kijk voor meer informatie hoe Lucas Vos, CEO van FloraHolland, de nieuwe identiteit van Royal FloraHolland onthult in 'Unveiling the new identity of Royal FloraHolland':



Credits

Strategy director: Bob van der Lee
Creative director (KPA): Eddy Wegman
Contentstrategie: Sieds de Boer
Account director: Joep Welschen
Accountmanagement: Ger van der Herberg
Senior designer: Dimitri van Loenen
UX/UI-designer: Thomas Pleeging
Designer: Sümeyra Günaydin


Contact: 
Wilt u meer weten over dit project, neem dan contact met ons op 

Bob van der Lee

Brand builder
+31 20 750 95 58

Eddy Wegman

Creative director, KoeweidenPostma
T +31 20 750 94 43

Ger van der Herberg

Client manager
T +31 20 750 95 28

Dimitri van Loenen

Designer
+31 20 750 95 26