Reshaping reporting

Reshaping reporting

Effectieve publishingstool voor Ahold

Financieel en strategisch rapporteren is voor Royal Ahold een essentieel sturingsmechanisme. Per dag, per maand, per kwartaal, per half jaar en per jaar wordt geëvalueerd en gerapporteerd over merk- en merkresultaten. In het verhogen van het niveau van verslaglegging lag voor Total Identity de belangrijke opgave: professioneler door het onwtikkelen van één stijl en efficiënter door het creëren van één publishingsplatform. Accountancy vindt haar relevantie tussen volledigheid en interpretatie. In ‘Reshaping Reporting’ was de ambitie om een effectieve  én eigenstandige publishingstool te ontwikkelen bínnen de corporate identity van Ahold.

Eén publishing platform

Reshaping Reporting bestond uit 3 fases. In de eerste fase is de stijl ontwikkeld, in de tweede fase de publishingsstructuur en in de laatste fase platforms ontwikkeld om de cijfers en inhoud breed ervaarbaar te maken.

De ‘Styleguide’ verschaft de stijlelementen en grids en de tools voor de financials om direct vanuit operatings systems als Excel te publiceren. Vervolgens is dit doorgevoerd in offline en online rapportagemiddelen. Zo wordt binnen één herkenbare stijl gerapporteerd binnen de richtlijnen van de merkidentiteit. Hiermee is een platform van financiële en strategische verslaglegging ontstaan.

De next step zal het ontwikkelen van capaciteit zijn waarin cijfers en informatie (data) daadwerkelijk inhoudelijk worden ervaren in de verslaglegging en presentaties (‘de kracht van één getal’). Zowel voor de producent als de consument.










online reporting 1

online reporting 2

online reporting 3

online reporting 4


“Dankzij de compacte en visuele manier van presenteren gaat de discussie écht over de inhoud. Complexe materie is snel te doorgronden nu.”

Henk Jan ten Brinke
VP Investor Relations Royal Ahold


Ahold Styleguide

Initieel is de Ahold Styleguide opgezet voor Ahold Europe, daarna is hij als pilot uitgewerkt binnen Royal Ahold Business Planning & Performance. De Styleguide stuurt van één operating system (Excel) met behulp van één grid alle on- en offline rapportages  aan.
Inmiddels worden de principes van de Styleguide breed gedragen en toegepast binnen Ahold Europe, Ahold US, Business, Planning & Performance en Ahold Investor Relations. De Styleguide as aangesloten op de Brandguide en corporate identity van Ahold. 
In een later stadium zal ze worden ondergebracht in het Brandplaza / BI Operating System. 

Door de automatisering van templates en stylesheets is Ahold in staat meer focus in rapportages aan te brengen.


“De Styleguide Ahold laat Ahold efficiënter en effectiever rapporteren. Resultaatgerichte tools stellen ons in staat om eenduidig en consistent onze rapportages te realiseren in een kenmerkende stijl en professionele vormgeving.”

Hendrik Jan Roel
SVP Business, Planning & Performance Royal Ahold

Contact: 
Wilt u meer weten over dit project, neem dan contact met ons op 

Bob van der Lee

Brand builder
+31 20 750 95 58