Hoorn

Om te voldoen aan de webrichtlijnen moest de gemeente Hoorn, zoals veel andere gemeenten, haar website moderniseren. De gemeente pakte dit breed aan, door ook de gemeentelijke visuele identiteit bij deze moderniseringsslag te betrekken. Met een gerestyled logo, een nieuwe huisstijl en een nieuwe website is Hoorn klaar voor de toekomst.

Logo: modern met historische roots

Mensen zijn vaak sterk gehecht aan het logo van hun gemeente. Zo ook in Hoorn, een stad met een rijk maritiem verleden die met trots zijn wapen met de eenhoorn voert. Gekozen werd voor restyling van het logo, waarbij het digitaal geschikt is gemaakt, zodat het ook goed herkenbaar blijft op bijvoorbeeld een mobieltje. Tegelijkertijd bleven de onderdelen qua ontwerp trouw aan de officiële heraldische beschrijvingen van begin 19e eeuw.

Het logo is een gestileerde versie van het historische wapen met de hoorn, en de eenhoorn als de wapendrager, uitgevoerd in de stijlkleuren rood, geel en blauw. Het logo is schaalbaar: hoe kleiner de ruimte, hoe meer nadruk op de essentie, bijvoorbeeld alleen de posthoorn als icoontje op de sociale media.

Huisstijl: kracht en lef

Het logo straalt de waarden en kwaliteiten van Hoorn uit: ondernemend, innovatief, in beweging... Het straalt ook kracht en trots uit, en die kracht past goed bij de formele rol van de gemeente: het verlenen van vergunningen en het hanteren van duidelijke regels en procedures. Daarom is de huisstijl voor deze formele communicatie sober gehouden, met een prominente rol voor het logo.

Het stimuleren en betrekken van inwoners en ondernemers is de andere belangrijke rol van de gemeente. Hoorn legt verbindingen met en tussen de inwoners en ondernemers, en geeft hen ruimte voor initiatieven. Deze rol wordt door het lijnenspel gesymboliseerd: de dynamische, veelkleurige lijnen tonen de lef van de gemeente om haar nek uit te steken en los te laten. Bij deze publiekscommunicatie horen ook grote tekstkoppen, grote foto's en grote vlakken.

Website: dienstenplatform

De website is het belangrijkste informatie- en dienstenplatform van een gemeente. De vormgeving dient nauw aan te sluiten op de dienstverleningsvisie en deze te versterken. Hoe beter die afstemming, hoe beter de site gebruikt wordt, en hoe lager dus de druk op de duurdere dienstverlening via de telefoon of aan de balie. 

Voor de site van Hoorn is het uitgangpsunt samengevat als: Hoorn Compleet. De bezoeker kan ervan uitgaan dat hij hier het antwoord op zijn vraag zal vinden en er de dienst zal krijgen die hij wenst. De website biedt daarom verschillende zoekmethodes en de geboden informatie is concreet, actueel en compleet.

Atomic design

De website is  als atomic design ontwikkeld. De kleinste eenheden (bijvoorbeeld een button, link of icoon) zijn apart ontworpen en beschikbaar, zodat met de verzameling designs een nieuwe pagina snel kan worden samengesteld. Zeker in een realiteit met ontelbare soorten devices, browser- en systeemversies is deze flexibele manier van ontwerpen zeer efficiënt en onafhankelijk van het gebruikte cms-systeem toe te passen.

Contact: 
Wilt u meer weten over dit project, neem dan contact met ons op 

Julius van der Woude

Creative director
+31 20 750 95 49