De Persgroep Nederland

Wat begon als een upgrade op het adverteerders domein van de Persgroep, is gaandeweg onze samenwerking uitgegroeid naar persgroep.nl, de gehele corporate website. 

De Persgroep, een ambitieuze uitgever met passie voor media. Met 12,7 miljoen contacten per dag weet de Persgroep zowel hyper-lokaal als op nationaal niveau alle doelgroepen aan te spreken. Het doel is met de corporate website een zelfde variëteit in bezoekers aan te spreken. Niet alleen de diverse adverteerders, waarmee we het traject begonnen, maar ook (nieuwe) medewerkers, merken, titels en ander geïnteresseerden. 

Bezoekers moeten geïnspireerd raken over alle mogelijkheden bij de Persgroep

De focus lag hierbij niet alleen op bezoekers ‘die al weten wat ze zoeken’, maar juist ook op hen die ‘nog niet precies weten wat ze zoeken’, of ‘wie de Persgroep is en wat zij hen te bieden heeft’. 

Waar je als bezoeker dan ook op de website landt, je moet aansprekende en passende informatie kunnen vinden

Dit resulteerde in een website zonder eindstation; je kunt als bezoeker altijd verder klikken naar andere relevante content. Onder andere door het toevoegen van call-to-action buttons en een functionele sidebar leer je als bezoeker de hele website en dus de Persgroep kennen. 

De uitdaging was de hoeveelheid rijke content die de Persgroep bezit, op een overzichtelijke manier te ordenen in een alomvattende navigatie. Een goede navigatie hangt samen met de content waarnaar het verwijst, hierin zijn door de Persgroep een aantal niveaus gesaneerd. Uiteindelijk is het geheel in een mega dropdown gepresenteerd.

Inspiratie en functionaliteit in balans

Vanuit deze inhoudelijke slag zijn we ons op het design en functionaliteit van de website gaan toeleggen. De uitdaging hierbij was inspiratie en functionaliteit goed met elkaar in balans te brengen. Juist die combinatie geeft ons inziens de meerwaarde van de nieuwe Persgroep website. 

Deze balans is bereikt door de implementatie van aansprekende full-size beelden en video’s, functionaliteiten als parallax effecten op sub-pagina’s, een uitgebreide zoekfunctie met autocomplete en rijke mogelijkheden aan filters maar ook nice-to-haves als de fullpage footer.   

Het product is echt samen met de Persgroep tot stand gekomen

In intensieve samenwerking met de Persgroep hebben we een vernieuwde corporate website neergezet, waarbij de focus meer op conversie, verbeterde visuele uitstraling en gebruiksvriendelijkheid is komen te liggen. Vanuit een concept fase hebben we in Sprints volgens de Agile methode de website gezamenlijk gerealiseerd. 

Samenwerking design en development 

Om de samenwerking tussen design en development zo efficiënt mogelijk in te richten is gebruik gemaakt van Sketch en Zeplin. Dit stelde designers in staat de ontwerpen in progress aan de Persgroep te presenteren waarna de developers deze tot op pixel niveau uit konden werken. Hierdoor ondervingen we het werk dat developers zouden realiseren op een nog niet geaccordeerd design. 

“Een livegang is slechts een incident”, aldus Martijn Arts, Total Identity. 

Er is ruimte om op de nieuwe website door te blijven ontwikkelen. Qua content ligt dit volledig bij de Persgroep. Total Identity blijft aangesloten als technisch partner maar ook strategisch zijn de lijnen kort om de website naar een nog hoger niveau te tillen. 

“Digitaal opvallen blijft een uitdaging, Total Identity heeft ons in dit proces met een zeer vlot en prettige samenwerking geholpen aan een frisse en moderne site met een zeer excellente zoekfunctie zodat de site voor een ieder bereikbaar is”, aldus De Persgroep Nederland.

Contact: 
Wilt u meer weten over dit project, neem dan contact met ons op 

Fons Hofhuis

Designer
T +31 20 750 94 13

Emmie 't Hooft

Service manager
T +31 20 750 94 27

Lex van Hees

Front-end webdeveloper
T +31 20 750 94 26

Martijn Arts

Service designer
+31 20 750 94 25
Fout | Total Identity | Fit for the future

Fout

Er is onverwacht een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.